Rock Machine

Skialp-Slovensko

Zachod Gronskiego - direkt

29.04.2018
Keď sa postavíte ( či už s lyžami alebo bez ) na vrcholový hrebienok Malej Rohatej štrbiny , naskytne sa Vám smerom do Poľska úžasne vyzývavý pohľad do vrcholového lievikovitého zúženia direktu - napriamenia a steny naväzujúcej na originál lyžiarskej línie - Gronského lávky . Originál líniu sa mi za takmer ideálnych firnových podmienok podarilo zlyžovať v máji 2017 a keďže s jedlom rastie chuť , nedalo mi nepozrieť sa aj do direktu .. Vzhľadom k tohtoročnej bohatej snehovej nádielke sme niekedy začiatkom Marca vybehli s kamarátom Vladom L. o...   Celý článok
Gipsyho prechod. Podrobný report z prechodu severnej časti: Hincove pleso - Chata pri Zelenom plese 07.04.2018 Hincove pleso 6:00 Budíček som mal o tretej. To, že dnes štartujem som sa rozhodol len večer po pozretí predpovede. O pol štvrtej som sadol do auta v Poprade. Zo zastávky električky Popradské pleso som odišiel 4:10. Pri Hincovom plese si obliekam pretekovú sedačku, pôjdem celý deň v nej. Dávam si na raňajky powerbarového smoutíka a vyrážam. Už je vidno. V strmšom už nasadzujem haršajzne. Chýbajú mi ešte zodve serpentíny na miesto kde chcem dať ...   Celý článok
V těch Vysokých Tatrách jsou tak nádherné extrémy, že se mi už zase nikam jinam nechce. Po slyžování Kežmarského štítu na jihozápad do Cmitera v minulé sezóně jsem si opravdu myslel, že to je jeden z absolutně posledních velkolepých extrémů v Tatrách a něco podobného už tady asi nezažiju. Je pravda, že z těch ohromných, kolosálních a zároveň těžkých sjezdů už mi jich moc nezbývá, zato mi Zadná Bašta naplno ukázala, že jsou tu stále sjezdy a možnosti sjezdů, které mě dokážou přivést do extáze! Ačkoli se jedná o krátký sjezd, tak...   Celý článok
Slovenská Pierra Menta si za desať ročníkov svojej novej histórie vyslúžila poriadne meno doma aj v okolitom vesmíre: na štartovke sa objavili mená z Rakúska, Švajčiarska, Rumunska, tradične od susedov, ale aj z Nórska. A neboli to žiadni turisti. Kvality ale nie je nikdy dosť, takže orgovia už v januári ohlásili pár zmien pre tento jedenásty ročník. Asi hlavnou bol poriadny popretekový žúr zo soboty na nedeľu, že? A išlo sa netradične: od štvrtka do soboty. Možno aj preto, že sa menil čas na letný, ale hlavne v nedeľu sa málokto do roboty ponáhľa... ...   Celý článok
Predposledný víkend marcový vrcholila v doline slovenská Pierra Menta, ale kým sa urodí report, je tu pár obrázkov o aktuálnych a aktuálne sa zhoršujúcich podmienkach pre šľapky. Tých bola dolina v sobotu plná, takže stopy poťahané nielen pre pretekárov „do všade“ a preleštené miestami až do ľadova.     Prístup: do lyží sa dalo od prvého kilometra, ale ráno čistý ľad a popoludní už po ceste voda tiekla, takže „snežná čiara“ sa dolinou rýchlo posúva hore. Aj keď nejako moc teplo nebolo. Zvážnica popod Lakeť už je nezjazdná, ale...   Celý článok
Túto sezónu tak trochu nevieme, čo od dobroty. Skialpovateľno je už od začiatku novembra, Zima sa hecla a po dlhšom čase sa správa tak, ako ju pán Boh, ešte pred tým, ako sme sa mu do systému začali príliš starať, vymyslel. Výsledok je ten, že som tento rok ani raz nedral mohér o umelák, do sýta si zajazdil v prašane a okúsil kóty, na ktorých cez iné sezóny kvetinky v januári kvitli a to preháňam naozaj len o zastrúhaný venušin chlp. V rámci onej použiteľnosti aj nižších kót sme sa v sobotu v rovine experimentu vybrali na Fedorku (1303), málo to zná...   Celý článok
Skromný zámer znel: vyštverať sa z Belej na Lysec, ale to je málo. Takže potom sa dobre zničiť v teréne, kam veľa šliapačov nechodí. Lebo sa ten terén na skialpy nehodí: na hrebeň Veľkej Fatry sa vyhrabať cez Malý Lysec a prebojovať sa na Jarabinú. Tam vľavo vbok, nájsť zostup do Sedla za Kečkou, vydriapať sa na Kečku a po lúkach a zvážnici sa zošmýkať na Mažiarky a zbehnúť na dno doliny k chate Lysec. Okruh uzavrieť výšľapom po starej zjazdovke smerom na Medzijarky a stade už sa len spustiť po žltej nazad do Belej. Takto:     No... Jedn...   Celý článok
RT vo svojom článku "Štrbský štít do severu" uvádza : "hora nas zavolala" ... Hmm , článok dobrý , výkon pekný .. a o mňa , mám pocit .. akoby žiadna hora ani bycikel oprieť nechcela .. chlapci z Térynky o tom vedia svoje , lyža sa dodnes nenašla .. (ale o tom po tom :-) Ďalšou, veľmi zaujímavou informáciou z obsahu článku bol však dátum spomenutej akcie , pretože polovica januára je aspoň podľa mojích chudobných skúsenosti tak trochu nezvyčajný čas na lyžovanie vážnejších liniek v severne orientovaných stenách alebo ž...   Celý článok
Ráno som aj chvíľku rozmýšľal, či neísť z Ludrovej, ale tá je nižšie a na severe a k tomu v lese je málo snehu. Liptovská Lúžna má výhodu: od zastávky pri ObÚ len kúsok peši nazad na odbočku, dva kúsky k salašu na konci dediny a možno skákať do lyží. Aj nazad sa tak dá. Cesta síce až po odbočku do Machnatej posypaná, ale vedľa nej natiahnutá stopa. Potom už paráda až do Ráztockého sedla. Tak do pol metra snehu, ale vedľa v lese niekde ledva päť cm. Vyzeralo to ako hlboký, uľahnutý prašan, ale taký centimeter pod povrchom striehla hnusná ...   Celý článok
Okolie Popradského plesa s Mengusovskou a Zlomiskovou dolinou je oficiálne najčastejšie navštevovanou lezeckou oblasťou vo Vysokých Tatrách. Dovolím si tvrdiť, že tento kus Tatier vedie aj v pomyselných skialpových štatistikách. Široké pláne, strmé žlaby, zjazdy z vrcholov, prechody sediel, ba aj cezhraničné okruhy.   Mne sa Mengusovská dolina spája s prvou vynáškou, prvým tatranským lezením, Tatarkovým prechodom, ale aj so zásnubami s mojou manželkou. Veľmi rád sa sem spolu s kamarátmi vraciam a možností pridať novú túru v nepoznanom teréne...   Celý článok
Že vraj už reporty  „poušovky“ čiatelia tak neberú, tak treba voľačo inuô napísať. Nuž tak sprobujme... Iný kraj, iný kopec.   Keďže cez týždeň nasnežilo aj v BA, tak okrem kalamity v doprave máme ten sneh aj v lese. Na severných svahoch dokonca aj prachový. Síce len 8 až 15 cm, ale paráda. V piatok 9.2. po zotmení som kúsok pobrúsil po Kolibe, Kamzíku, somárskou lúčkou dole, potom hore k lanovke, zopár esíčok dole krásnym severným svahom pomedzi krtince. Nazad hore, na lanovke cesnakové placky dotankovať a potom ešte 3x somárskou lúčkou dol...   Celý článok
Mamke prírode konečne došlo, že dieru medzi frontami s modrým nebom a slnkom treba pre nás, normálne pracujúcich, zariadiť na víkend. Aspoň raz v tejto sprostej hmlistej zime! Historická chvíľa mala nastať v sobotu 17.2. dopoludnia, a na to som teda nebol ochotný spoza okna pozerať: chrípka ma nezastaví, ani lavínová trojka. Trojka hrozila na severných a sv svahoch, treba ísť počmárať južné. Samozrejme niekam, kde mi niekto stopu potiahne, aby som sa aj s bacilami dokázal na kopec vytackať. Lebo pripadlo za minulé dni dosť! Takže voľba padla na Žiarsk...   Celý článok
Auto sa rúti cestou na Martinské hole, o siedmej ráno rampa dokorán, rampár ešte zalezený, neotravuje či máme reťaze. Aj tak netreba, cesta vydretá až na výtlky (sú stále väčšie) a ideme iba ku Studničke, na zákrutu pri čerpačke pre zasnežovanie. Len musíme dať pozor, či nejaký šialenec nejde zhora. Ale miesta na vyhnutie sú. Toľko dopravný servis, parkujeme komfortne, miesto je tam tak pre desať áut. Ideme preveriť prašanové možnosti okolo Minčola, tak na úvod plynulé rozkĺzanie po zvážnici smer Priekopské hole. Lesom ako z rozprávky, popod os...   Celý článok
Na raňajky chlieb so syrom, jogurt, mlieko – nech si od tých mliečnych výrobkov neodvykám. Lebo viem, čo ma asi zasa čaká. O dve hodinky teda skáčem z busu na Donovaloch do lyží a do polotučnej hmly. O chvíľu, vyššie na Polianke, už je plnotučná, ale sú tu ešte domy a za rampou stromy, to sa ešte dá. Koľkokrát som tadeto už išiel... Ale ani raz týmto smerom, sranda :-)   Rampa dokorán, asi kvôli ratraku, ktorý bol preleštiť bežecké stopy. Parádne by sa šmýkalo... Keby tam po ratraku nevbehol dement na skútri. Vyblbnúť sa na čerstvo upraven...   Celý článok
V sobotu sa nedalooo, ale náplasťou na boľačku bola predpoveď: vraj nedeľa bude krajšia, menej oblakov. Takže skoré ráno nedeľné: ešte za tmy na vlak a už za brieždenia von z busu. Ako jediný cestujúci, na konečnej v Liptovských Revúcach. Po poslednom snežení a oteplení (obe samozrejme intenzívne, len to sneženie kratšie, ako vždy) sa našťastie dá skočiť do lyží už dole v dedine, pri kaplnke. A pozerám, že sa bude dať opatrne aj zlyžovať. No paráda. Nad hlavou sa mraky ženú, pri salašoch vliezam do nich, dokonca 10-minútová metelica sa vyskytla. A...   Celý článok