Kôprovský štít (2363m.) cez Nižné Kôprovské sedlo

30.11.2015
koprovsky-stit-2363m-cez-nizne-koprovske-sedlo

Vysoké Tatry - Popradské pleso - Mengusovská dolina

Popradské pleso 1494m. so svojím zázemím je počas zimy jedno z najlepších východiskových centier na skialpové túry. V marci roku 2015 sme si jedného pekného dňa vybrali ako cieľ Kôprovský štít, ktorý je vďačným skialpinistickým cieľom. Aby sme to mali zaujímavejšie sme sa vybrali hore Mengusovskou dolinou popod masív Satana smerom do Satanej dolinky. Odtiaľto sa nám otvára výhľad do Hlinského sedla, vľavo hore pozorujeme obrovský kuloár satanovho sedla a v pozadí, vpravo od Hlinského sedla sa nám ukáže náš cieľ: Nižné Kôprovské sedlo 2120m.

V marci sme mali dobré podmienky, snehu bolo dostatok a bol pekne sadnutý. Po výšlape do sedla sa nám otvorili nádherné výhľady do Hlinskej doliny a na náš cieľ: Kôprovský štít. Neodolali sme výbornému snehu a zlyžovali sme najprv do Hlinskej doliny. Zastavili sme až v miestach kde sa sklon zmiernil, tu sme opäť nalepili pásy a začali šlapať smer Kôprovský štít 2363m. Na úrovni Kôprovského sedla kadiaľ vedie v lete značkovaný chodník stretávame ďalších skialpinistov. Nakoniec sa na vrchole stretlo viacej partií.

obe_sedlá_slúžia_ako_priechod_z_Mengusovskej_do_Hlinskej_doliny

Potom, čo sme dosiahli predvrchol na ostrom hrebeni sa rozhodujeme, že nebudeme niesť lyže až hore a nechávame ich v depe. Niektorí skialpinisti však nesú lyže až hore a lyžujú tesne spod vrcholu. Jedna partia sa dokonca rovno pred našimi očami púšťa dole východným žľabom ku Hincovmu plesu. My sme si vychutnali pohodový deň ale o divadlo sme mali postarané...

Po nabažení sa úžasnými výhľadmi v krásnom počasí sme zostúpili ku lyžiam a zlyžovali po dokonalom firne opäť do Hlinskej doliny. Tentoraz už sme zastali skôr ako ráno a začali nalepovať pásy. Čakal nás tretí a posledný výšlap dnešného dňa. Vyšlapali sme opäť do Nižného kôprovského sedla, ktorým sme sem prišli ráno. Odtiaľto nás už čakal dlhý zjazd až na Popradské pleso.

Kôprovský_štít,_pohľad_z_Nižného_Kôprovského_sedla

Obtiažnosť: Ľahká až stredne ťažká túra. Trochu strmšie bolo iba tesne pod Nižným Kôprovským sedlom do oboch strán. Najstrmší zjazd z vrcholu Kôprovského štítu sme vypustili a absolvovali ho peši aj kôli množstvu ľudí na úzkom svahu.

Prevýšenie: Počas troch výšlapov sme nastúpali cca 1350 výškových metrov.

Upozornenie: V prípade nestabilnej snehovej pokrývky pozor na lavíny hlavne v smere z N. Kôprovského sedla do Mengusovskej doliny, vtedy je bezpečnejšia varianta ísť cez Kôprovské sedlo (vpravo od Nižného sedla pri pohľade z Mengusovskej doliny).