Kriváň na skialpoch cez Sedielkový prechod

23.04.2015
krivan-na-skialpoch-cez-sedielkovy-prechod

Vysoké Tatry - Štrbské pleso - Chata pod Soliskom - Furkotská dolina - Sedielkový prechod - Dolina Suchej vody - Kriváň

Tento kopec, náš "národný symbol" je najhlavnejšia dominanta západnej časti Vysokých Tatier.  Vyťapkať na jeho vrchol a následne zlyžovať patrí medzi tatranské TOP skialpové túry.

Najčastejšie sa na Kriváň v zime vyráža z Troch studničiek (článok dole), prípadne priamo zo Štrbského plesa na Jamské pleso po bežeckej stope, kopírujúc letný chodník hore úbočím pod rameno Kriváňa a potom ďalej ním hore podľa snehových podmienok peši či na lyžiach.

Najobľúbenejší zjazd z Kriváňa je určite ten smerom na Tri studničky. Svojou obtiažnosťou to nie je žiadny extrém ale prevýšením a dĺžkou jeden z tatranských TOP zjazdov. Z Kriváňa sa dá zjazdovať na východnú stranu aj extrémnejšie, článok nájdete opäť dole.

traverzneme_Furkotskú_dolinu_smer_Sedielkový_prechod

Jedna z možností ako sa dostať na tento významný vyhliadkový vrchol a zároveň spraviť veľmi peknú a zaujímavú skialpovú túru vedie zo Štrbského plesa cez Chatu pod Soliskom (horná stanica sedačky).

Či už vyšlapete po zjazdovke hore alebo využijete sedačku a pošetríte tak sily a čas, to je na vás. V každom prípade vyraziť na túru odtiaľto neznamená nejakú extrémnu obchádzku. Dostať sa tadiaľto pod Kriváň je až prekvapujúco jednoduché a hlavne krásne a bohaté na výhľady.

Po zjazde do Furkotskej doliny pomedzi kosovku kopírujúc letný chodník nalepíme pásy a stúpame dolinou hore. Po chvíli sa tlačíme vľavo a traverzujeme pod výrazné sedlo ohraničené vľavo Sedielkovou kopou a vpravo masívom Ostrej. V prípade dobrých podmienok sa dá až do sedla vystúpiť na pásoch. Odporúčam dávať pozor na prípadné náveje pod sedlom, východná orientácia je v Tatrách obzvlášť citlivá na zvýšené lavínové nebezpečenstvo.

traverz_zo_Sedielkového_prechodu_pod_Kriváň

Zo sedla následuje krátky zjazd do doliny Suchej vody a následný traverz pod rameno Kriváňa. Tento úžasný traverz je pointou celej túry. My sme začiatkom apríla využili úžasné firnové podmienky a tak sme zo sedla pod Kriváň traverzli ľahko, rýchlo a pohodlne.

Pod ramenom sme nalepili pásy a využijúc veľkonočnú snehovú nádielku sme na lyžiach vyšlapali až pod Malý Kriváň, tu trebalo ísť kúsok po hrebeni s lyžami v rukách a záver sme už opäť šlapali na pásoch až na vrchol.

v_obývačke_na_gauči_:)

Pre návrat sme sa rozhodli aj kôli komplikovanému návratu z Troch studničiek ale tiež pre dobré snehové podmienky na ramene Kriváňa pre rovnakú trasu. Po jeho zlyžovaní sme pokračovali na lyžiach až po Jamské pleso. Tu sme opäť nalepili pásy a vrátili sa na Štrbské pleso pohodlne po bežeckej stope.

Prevýšenie cca 1100 v.m. pri štarte zo Soliska, ak si pridáte aj zjazdovku tak je to o cca 400 v.m. viac.

Fotky Kriváň na skialpoch cez Sedielkový prechod

sherpa 23.04.2015
krasna tura, pekne sfotene. len mala geomapova info > Rameno Krivana je nieco ine ako rameno Krivana ktore tu spomina Martin. Rameno Krivana je SV vrchol, 2395m, a rameno Krivana {s malym r} sa hovorovo oznacuje dlhy juzny vybezok hrebena z Maleho Krivana {smerom k Jamskemu plesu}.

Jano 23.04.2015
Hej Serpa Baci, toto je nie maturitna skuska, ale prava relax tura, kde zabudnes cely svet zo vsetkymi starostami a davam Martinovi jednotku za turicku.

RE: Kriváň na skialpoch cez Sedielkový prechod
To "rameno" Resp. JV hrebeň sa volá Pavlov chrbát.

sherpa 23.04.2015
Janci baci, skade si taky nazov vyhrabal? moje zdroje su na take daco kratke.... ale hej, na Krivani, tam je krasny svet, sak aj zvucka taka bola, na stanici v Poprade tusim.

Roman 23.04.2015
Pamätám si, že som tu túru išiel s kamarátmi pár rokov dozadu. Akurát, že my sme išli popred Sedielkovú kopu, nie poza cez Sedielkový prechod. Ten traverz sa mi vtedy zdal nekonečný, asi preto že sme museli občas lyže prenášať. Celý výšľap až na vrchol Kriváňa bol na oblohe plech, ani mráčik a strašné teplo. A keď sme hore obuli lyže, tak sa odrazu zatiahlo, začalo snežiť, takže lyžovačka smerom na Tri studničky bola zaujímavá. Dole už sneh nebol, len mokrá cesta, vraj bola dole búrka, ale to sme už my lyže znášali opäť za slniečka. Rád si na tu túru spomínam, lebo vtedy Tatry behom krátkeho času ukázali, ako sa vedia zmeniť.

Janci 24.04.2015
sherpa: Pavlov chrbát som vyhrabal v "hlave mape", ale je to aj v normalnej Harmaneckej mape aj keď v tej mojej podla mňa nesprávne- je to totiž označené priamo od vrcholu Krivaňa ale chrbtovité je to až s pod Malého Kriváňa.

sherpa 24.04.2015
a fakt.....no pekne....musim si aktualizovat daktore mapy :-).