Skalárna veličina 2 - SKALKA (1980 mnm)

23.04.2020
skalarna-velicina-2-skalka-1980-mnm-

(Epizóda 2: Trpezlivosť ruže prináša)

Skalka bola aj bude. Bola aj bude v mojom každoročnom skialpovom kalendári. Krásavica troch tvárí zovretá dvojicou mohutných dolín – Vajskovskej a Lomnistej – ktoré ju oddeľujú od hlavného hrebeňa Nízkych Tatier stretávajúc sa v (bezmennom ?) sedielku južne od vrcholu Kotlísk.

Kým v predošlom cykle sme spolu s Alchymistom navštívili jej prívetivé južné a o čosi prísnejšie severozápadné úbočie, dnes sa pozrieme na jej divoké východné (resp. severovýchodné) zrázy spadajúce do horných partií Vajskovskej doliny.

Tie som v dávnych sezónach len s rešpektom registroval a ani len nepomyslel, že by tu okrem obzerania vznikal nárok čokoľvek riešiť. Poznáte to. Na tú najkrajšiu babenku na ulici predsa nemôže siahať hocijaký sopliak. Ale aj sopliak raz dospeje a po rokoch občumovania si nejeden pripustí tú okrajovú možnosť, že čo keby predsa....

03._Luxusné_podmienky_v_závere_Vajskovskej__doliny_

Tak som si v toku rokov aj ja, utrúc sopeľ, pripustil, že čo keby predsa... a prešiel od občumovania k opačovaniu. Že to nešlo hladko? Však práve o tom bol film. Nie prísť a povrchne a za každú cenu vec stoj čo stoj vybaviť, ale si trpezlivo počkať. Dať predmetu záujmu čas k nenútenému plnohodnotnému zážitku.

Cieľ bol teda stanovený. Triviálne jednoduchý. V nekompromisných podmienkach sfičať SVV centrál Skalky.

Prvý pokus o zblíženie s parťákmi zdvorilo odmietame. V závere snehovo biednej sezóny, ktorá prakticky vynechala jar,  sme na priblíženie využili umelák na Chopku a nesúvislý návej hlavného hrebeňa. V línii nás čakala zhnitá redina s rizikom spláchnutia. Ďakujeme. Neprosíme. Máme svoju hrdosť -  0:1

Ďalšiu sezónu je zjazdovka viac kamenistá ako snehová. Dáma proste zjavne nemá naládu - 0:2

05._V_línii_počas_výstupu

Tretí pokus vyzerá nádejne. Fičíme štandardne z Magurky cez Chabenec. Je krásny slnečný deň, snehu je v línii dosť a hlavne je spravený. Ani vrcholový prevej nie je zbytočne nazdúvaný. Pofukuje však, čo je problém, lebo zostáva tvrdo a nárok nakoniec majú iba južné kolmo nasvietené pláne. Chlad chlad stále samý chlad - 0:3

Viem však, že línia je v podmienkach a chce to len počkať na máličko teplejší deň bez vetra. Ten čoskoro prichádza. Vyrážam sám. Nebudem sa predsa deliť o najkrajšiu šupu na okolí. V záujme boja proti skialpovému autizmu skúsim nový nástup z Jasnej. Mohlo by to byť aj o čosi kratšie ako z Magurky. Po žltej hore do sedla Poľany, traverzový zjazd ešte po tvrdom do záveru Vajskovskej pod Kotliská, na mačkách hore na „no name“ kótu medzi Skalkou a Kotliskami, krátky pohodový zjazd po už omäknutom južnom svahu priamo pod SVV centrál. Nikde nikoho, Covid robí svoje.

06._Pohľad_do_línie_zhora

Lyže na batoh a ide sa hore obzrieť pripravenosť slečny odmietavej. Ľavá strana (z pohľadu výstupu) je krytá hrebienkom a slnko koncom marca dostáva len na krátky čas zrána. Aktuálne je už v tieni a zmäknúť nestihla. Aj sneh je tu, pre viac menej stály tieň, horší. Pravá strana je na tom lepšie. Ba až ideálne. Firník, ako sa na správny zážitok patrí. Takže rýchlo hore neprepásť správny moment. Po prekonaní hrany preveja iný svet - stolová hora, futbalové ihrisko – poste Skalka. Prestrojím a ide sa na to. Predtucha bola správna a konečne znižujem – 1:3 - hoci vzhľadom na kvalitu zážitku by to mohlo byť aj za dva. Nemal by som sa veľmi rozpisovať, aby to nevyznelo impertinentne. Takže len veľmi stručne:

Z plochej vrcholovej pláne priamo cez stred okrajovej hrany do luxusnej mušle meniacej sa v žľiabok s jasným rozhraním ľadovo nedotknuteľného a vláčne pripraveného. Stále hlbšie a hlbšie, až k dolným priestrannejším partiám opatrne zľava obchádzajúc rizikové chladné miesto.

A keďže síl aj testosterónu je stále dosť, deň ani zďaleka nekončí a sneh aj počko sú dokonalé požiadam slečnu ešte raz. A znova ma púšťa, tentokrát po otvorenejšej línii, z pohľadu lyžiara vpravo od SVV centrálu – 2:3.

14._Trasa

A keďže toto skóre sa mi pozdáva, pretože nie je pokorujúce, ale naopak motivujúce, zahájim ústup a zlyžujúc na dno Vajskovskej si po návrate na hrebeň pridelím ešte peknú SVV líniu z vrcholu Poľany. Je už trochu kyprejšia, ale čo už. Na dve dokonalé krásky za deň musím ešte nejaký ten sopeľ utrieť.

MR

Zrealizované:                                                 19.3.2020

Orientačné parametre popísanej trasy:                       cca. 16 km / 1800 vm

Fotky Skalárna veličina 2 - SKALKA (1980 mnm)

RE: Skalárna veličina 2 - SKALKA (1980 mnm)
sherpa 23.04.2020
BRAVO! {ten casopis sme kedysi citali...podla toho opisu ;-)} pekna linia a fotky plagatne, krasny den si mal a tych hlbokych zazitkov po ...zehnane