Tatranská Haute Route alebo zásnuby na lyžiach

20.04.2016
tatranska-haute-route-alebo-zasnuby-na-lyziach

Po Veľkej noci, kedy sme si užili prašanovej lyžovačky, prichádza do Tatier oteplenie. Ortuť teplomera sa šplhá k dvojciferným hodnotám a sneh mizne pred očami. Ubytovanie však máme dopredu dojednané, predpoveď priaznivá a milá spoločnosť je zárukou vydareného výletu.

Po nočnom príchode na Popradské Pleso s lyžami na chrbte a za svetla čeloviek si doprajeme pár hodín spánku. Prvou našou úlohou  v sobotu ráno je preštrikovať sa kosodrevinou v Zlomiskovej doline. Odvážne hneď za prvým mostíkom ideme na lyžiach a prekvapivo sa nám podarí popri potoku až na Zlomiskovú roveň na pásoch. Cez noc mrzlo a slnko sa len nesmelo opiera do hrebeňa Vysokej. Haršajzne nemáme, tak opatrne postupujeme po zmrznutom snehu k Východnej Železnej bráne.

Posledné metre do sedla lyže na batoh a mačky na nohy. Uvidíme, čo nás čaká na druhej strane. Začiatok zjazdu do Gerlachovských spádov je nasvietený a nás čaká pár oblúkov na odtopenom snehu. Návrat do tieňa a škrípeme zubami aj lyžami. Pod Litvorovým sedlom zase chvíľu lepšie. Tvrdý podklad na chvíľu povolil a aj ľad v spodnej časti je presnežený. Prekonáme hrudy lavínišťa a traverzujeme ponad pleso za slnkom.

Pár_metrov_pod_Prielomom_úprimná_radosť

Čaká nás najkrajšia časť dňa. Akurát odtopeným svahom stúpame Litvorovou dolinou. Cestu spríjemňujú nádherne výhľady na severné steny Vysokej, Rumanovho štítu a Ganku. Panorámu dotvára Spádová dolinka a Mlynár. Stopa prešlapaná, bezvetrie a sýtomodrá obloha. Prichádzame do Zamrznutého kotla a ukazuje sa nám Poľský hrebeň, vrchná časť Velickej doliny a konečne aj dnešne druhé sedlo-Prielom. Tu nás čaká pohľad na horné partie Veľkej Studenej a zaslúžené občerstvenie na Zbojničke.

No najprv sa musíme prebojovať tienistým a už opäť mrznúcim svahom do Divej kotliny. Hľadáme posledné nasvietené svahy a úspešne sa vyhýbame rozlyžovanému terénu. Veľmi dobre padne chutná šošovica a po chvíle na terase mierime Výtokom dole dolinou. Na lyžiach napriek otepleniu až k Húpačkám a nimi až k rázcestiu medzi Studenými dolinami. Dokorčuľujeme až na Bilíčku a čaká nás zaslúžený odpočinok.

Dobrá_lyžovačka_v_Baraňom_kotli

Ešte na Zbojničke sa dozvedáme, že lyžovačka Priečnym sedlom do Malej Studenej doliny nestojí za veľa, a tak vyrážame v nedeľu ráno rovno na Zamku, kde nás čaká Paľo. Obídeme obe skratky a s lyžami na chrbte až ku chate. Odtiaľ našťastie na pásoch, na slnku, idylicky na Térynku. Veľkým Hangom a ponad Jazernú stenu priamo hore na pásoch na chatu. Včerajší memoriál Vlada Tatarku viedol aj cez Baranie sedlo a úplný betón do Veľkej Zmrzlej prinútil organizátorov natiahnuť v hornej časti fix. Ten tu však dnes už nebude.

Spoliehame sa, že zo soboty na nedeľu nemrzlo ani v najvyšších partiách. Do Baranieho sedla sú natiahnuté dve paralelné stopy a opäť stúpame vysoko na pásoch. Zvyšok slnečných lúčov osvetľuje začiatok zjazdu. Podmienky pripomínajú tie včerajšie zo Železnej brány. Oblúkov na tvrdom podklade je len zopár a ja sa už začínam tešiť na prekvapenie, ktoré som pre Ivku pripravil. Opatrne cez Fľašku, ktorá je už v tieni a pri plese s najkrajšou scenériou Tatier mi povie Ivka ÁNO. Na chate nám Tomáš s kolektívom prichystali špeciálne pohostenie. Užívame si to a ja som ohromne rád, že to všetko takto dopadlo. Na lyžiach opatrne až k poslednému rázcestiu s radostným pocitom na srdci.

Lukáš Stanzel

SPORT RYSY Team

Sportrysy.sk

Fotky Tatranská Haute Route alebo zásnuby na lyžiach

RE: Tatranská Haute Route alebo zásnuby na lyžiach
Jano 20.04.2016
No aka podobnost. Ja som oslavil moju svadbu vo V,Zmrzlej Doline a oslavili sme to 1960 u M.Soltysa na Brncalke. Miso sa nezdrzal poznamky, minuly tyzden si tu bol ale s inou!! Jano Banko