Skialpová klasika: Váha - Pustá lávka - Východná Železná brána

07.06.2012
skialpova-klasika-vaha-pusta-lavka-vychodna-zelezna-brana

Posledný ešte zimný deň tejto skialpovej sezóny v Tatrách sme si vybrali nádhernú turistickú prechodovku cez tri sedlá - sedlo Váha, Pustá lávka medzi Ťažkou a Kačacou dolinou a na záver Východnú Železnú bránu v závere Zlomiskovej doliny.

S Jožkou a Marekom začíname ako veľakrát na zastávke Popradského plesa. Na pešo po Popradské pleso, odtiaľ už na lyžiach Mengusovskou dolinou.

Krásny bezoblačný deň, prázdna dolina a mäkké lúče vychádzajúceho Slnka pod Žabími plesami vytvárajú tú správnu atmosféru. Tá sa nedá popísať slovami, treba ju zažiť!
Pod Váhou opäť vychádzame z tieňa, v sedle chvíľu vegetíme a potom začíname 1. zjazdík - do Ťažkej doliny. V nadtopenom firníku, niekde až prašaníku, svah je pekne naklonený, lyžovačka úchvatná.

Nasleduje traverz v tieni v tvrdom snehu pod Pustú lávku. Výstup na ňu pešo a krátky. Nemusíme lepiť pásy a opäť dole. Žľab do Kačacej je užší, hore celkom tvrdo, v strede kôra a od polky roztopený firn až brečka. O desiatej je tu na lyžbu už pokročilá doba, netreba otáľať, každou minútou sa podmienky zhoršujú. Lyžujeme v pohodičke k Zelenému Kačaciemu plesu, kde dávame ďalšiu pauzu. Už sa niet kam ponáhľať, oplatí sa počkať na zmäknutie snehu - výstupová línia Gerlachovskými spádmi je na slnku len krátko.

Potom chvíľu na lyžiach, spádmi na pešo a nad nimi najnáročnejší úsek - slnko pečie, čerstvý prašan je už mokrý a lepí na pásy - alebo na pešo borba po kolená - vyber si :) Tu stretávame jedinú skupinku skialpinistov - lyžujú z Východnej Železnej brány a smerujú do Prielomu - začali dosť neskoro...

Žľabom hore do brány je to v brečke, ale dá sa aj na pásoch až hore :) Vieme, že na druhú stranu je to ideálne po obede. A skutočne to tak je, firník je nadtopený ideálne, 3. lyžba opäť iná a zasa výborná. Nad Ľadovým plesom už mäkko a teplo. Zlomiskami rýchlo dole povegetiť na Majlátku. A z nej už prezutí peši k autu.

Lyžované 26.4.2012

Rišo B.

PS:
Na ďalší deň už prišlo letné počasie, ktoré rýchlo menilo podmienky. A tak sme sezónu uzavreli už o niekoľko dní lyžovaním Rysov z oboch strán, keď vrchol už bol takmer bez snehu.

Po polke mája sa ešte na pár dní snežením vytvorili ďalšie pekné podmienky, ale to už pre väčšinu nebola dostatočná motivácia, takže dávame pauzu a znova až ďalšiu zimu...

Fotky Skialpová klasika: Váha - Pustá lávka - Východná Železná brána

RE: Skialpová klasika: Váha - Pustá lávka - Vých. Železná brána
Dušan (dusanbus@zoznam.sk) - 07.06.2012
Pekne priatelia,dobrá motivácia,no už to musí počkať na ďalšiu sezónu:-)

08.06.2012
krása

RE: Skialpová klasika: Váha - Pustá lávka - Vých. Železná brána
Vlado C (calkovsky1@post.sk) - 08.06.2012
Riso, no vidim, dobre som Vas pripravil... , Inak na buducu zimu ma sem zoberiete. Nadherny prechod.

RE: Skialpová klasika: Váha - Pustá lávka - Východná Železná brána
Riso B. 09.06.2012
Cau Vlado, :))) jasne, alebo aj hocikde inde, kde pojdeme :)